چگونه مقدار قند خون بر خطراتی که مبتلایان به دیابت نوع 1 را تهدید می کند، تاثیر می گذارد؟

28 اوت 2019 - یک مطالعه ی جدید بزرگ نشان داد ارتباط بین سطح قند خون و خطرات ناشی از اختلال در یک ارگان در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تاثیر زیادی بر نحوه ی مراقبت از دیابت در این افراد می گذارد.

این مطالعه سوئدی که اکنون درBMJ (مجله پزشکی بریتانیا) منتشر شده است، بر روی بیش از 10،000 بزرگسال و کودک مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شد. محققان با استفاده از اطلاعات ثبت دیابت در سوئد ، توانستند بر شرکت کنندگان در این مطالعه برای مدت 8 تا20 سال نظارت کنند.

محققان خطرات موجود را در سطوح مختلف قند خون در طولانی مدت،- به طور متوسط ​​طی یک دوره ی دو تا سه ماهه- تجزیه و تحلیل کردند. نتایج این مطالعه به ویژه از آنجایی جالب توجه است که هیچ اجماع بین المللی در مورد سطح بهینه ی قند خون بعنوان هدفی برای دستیابی به آن، وجود ندارد.

خطرات در سطوح مختلف

سالهاست که از نشانگر زیستی  HbA1c برای اندازه گیری میانگین قند خون در طی 2 تا 3 ماه استفاده می شود. در سوئد ، مقدار HbA1c هدف برای مبتلایان به دیابت نوع 1 ، 52 میلی مول در مول و یا پایین تر و برای کودکان 47 میلی مول در مول یا پایین تر است. در سایر نقاط جهان، دستورالعمل ها میزان هدف HbA1c را بین 48 تا 58 میلی مول در مول تعیین کرده و اغلب برای کودکان بیشتر از بزرگسالان در نظر می گیرند.

این مطالعه مشخص نمود که مقادیر HbA1c بالاتر از 52 میلی مول در مول، با افزایش خطر تغییرات خفیف در چشم و کلیه ها همراه است. آسیب های تهدید کننده ی بینایی عمدتا در مقادیر HbA1c به مراتب بالاتری رخ می دهند. در نتیجه داشتن HbA1c برابر با 52  میلی مول در مول یا پایین تر، خطر تاثیرات منفی قند خون را بر اندام ها کاهش می دهد، اما مقدار HbA1c کمتر از 48 میلی مول در مول هیچ کاهش خطر اضافه ای را نشان نمی دهد.

پرفسور Marcus Lind، استاد دیابتولوژی و نویسنده ی اول این مقاله می گوید: ما نتوانستیم موارد کمتری از آسیب به اندام ها را که در سطوح پایین تر HbA1c رخ داده است، مشاهده کنیم. قند خون پایین باعث افزایش 30 درصدی از دست دادن هوشیاری و گرفتگی عضله( که غیر معمول است) می شود. بیماران دارای HbA1c پایین باید اطمینان حاصل کنند که میزان قند خونشان زیاده از حد پایین نباشد، یا دچار نوسانات در مقدار قند خون نشوند و همچنین تلاش خود را برای مدیریت دیابت کاهش ندهند.

اطلاعاتی برای والدین

این تحقیق با رهبری پرفسور ماركوس لیند ، استاد آكادمی Sahlgrenska در دانشگاه گوتنبرگ و مشاور ارشد گروه بیمارستان NU در Uddevalla، و پرفسور Johnny Ludvigsson، متخصص دیابت كودکان و استاد ارشد دانشگاهLinköping ، انجام گردید.

پرفسور لودویگسون می گوید: دانستن اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط سطح قند خون و خطر عوارض و مشکلاتی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را تهدید می کند، بسیار مهم است زیرا برای دستیابی به یک سطح خاص قند خون، هزینه های زیادی توسط خدمات مراقبت های بهداشتی، جامعه ، بیماران و والدین مصرف می شود. کم بودن مقدار HbA1c در بعضی موارد ممکن است سبب چندین بار بیدار شدن کودک از خواب در طی شب شود، به علاوه نظارت بر قند خون اضافی و توجه جدی روزانه به رژیم و فعالیت بدنی را می طلبد، که می تواند بار بسیار سنگینی را بر والدین تحمیل کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-bloodsugarlevels-affect-intype-diabetes.html